Skab en strategi for sociale medier
Arbejder professionelt med kommunikation, arbejder du sandsynlig også med sociale medier.
Sociale medier er en integreret del af de fleste menneskers hverdag, og i det digitale landskab udvikler tingene sig hurtigt. Det er ikke længere nok blot at have et følgermål eller poste et par gange om ugen. Derfor skal du være strategisk i din tilstdeværelse på de sociale medier. Du skal skabe for en værdifuld tilstedeværelse, der understøtter dine forretningsmål. Det gør du med en operationel og stærk social medie strategi

Mit navn er Mona Louisa, og som erfaren kommunikationsrådgiver med speciale i sociale medier hjælper jeg virksomheder i hele Danmark (med base i Østjylland) med at udnytte de digitale muligheder til fulde. Jeg underviser strategisk brug af sociale medier på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, IBC og Kforum.
Skal jeg hjælpe dig med en effektiv social medie strategi?
Hvad er en social medie strategi?
Kort og godt: En social medie strategi er en gennemarbejdet plan, der definerer, hvordan du kommunikerer med dine målgrupper på de forskellige sociale platforme.
Det handler ikke blot om at få en stor følgerskare. Det handler om at skabe en brandfortælling på målgruppens præmis. En social medie strategi er dit et vejkort, der styrer dig i den rigtige retning, så du altid har et formål med det, du poster på dine kanaler.
En god strategi understøtter dine overordnede forretningsmål ved at definere dine målgrupper, formål og målsætning ved at være til stede. Med en veludviklet strategi sikrer du, at budskaber trænger igennem og skaber reel værdi for både dine følgere og din bundlinje.

Hvad omfatter en social medie strategi?
1. Kend din målgruppe
Du skal starte med at definere, hvem du taler til. 90% af Danmarks befolkning har en profil på Facebook, men det er meget forskelligt, hvordan forskellige målgrupper bruger mediet. Sådan er det også for de fleste andre medier. Derfor er det uhyrevigtigt, at du kender din målgruppe ind og ud.
En god målgruppeanalyse til sociale medier sikrer, at du ikke kommer til at skabe overfladisk indhold, som ingen rigtig interagerer med.
2. Hvad er dit formål?
Når du har godt styr på målgruppen, skal du definere dit sociale formål med at være til stede på den givne platform. Det er ikke formålet med din forretning, der er det sociale formål. Det vigtigste er at du træder ud af din egen butik og spørger dig selv: Hvad kan jeg gøre for at hjælpe min målgruppe?
Det lyder simpelt, men det kan være en ganske kompliceret opgave at finde frem til det sociale formål.
3. Taktikker og indhold
Når din målgruppeanalyse og det sociale formål er på plads, har du bygget fundamentet. Nu skal du i gang med at lave en strategi for dit indhold. Du skal bestemme, hvilke taktikker vil du bruge til at opfylde det sociale formål. Derudover skal du kortlægge emner, der stemmer overens med den overordnede kommunikationsstrategi og forretningsmål, kan du tale om på sociale medier.
Arbejdet med indholdstaktik kan brede sig vidt og spændende ud. Det er her, du bliver knivskarp på, hvordan din service eller produkt er relevant for potentielle kunder.
4. Effektmåling og analyse
Det er vigtigt, at du hele tiden er skarp på, hvilket indhold der går godt. Det gør du ved at kigge på din data. På alle sociale medier kan du finde data, der kan fortælle dig, hvilket indhold der performer. Effektmåling og KPI’er er vigtigt. Når du har et databaseret indblik, bliver du i endnu højere grad til at tage strategiske valg på sociale medier, så du hele tiden er på forkant og udvikler dig.
Når din overordnede strategi for sociale medier er lagt, kan du begynde at skabe strategisk, værdibaseret indhold.
Sådan hjælper jeg dig
Når jeg arbejder med at skabe en social medie strategi for virksomheder. Sociale medier ændrer sig hele tiden, og derfor skal den social medie strategi, vi skaber, kunne holde til et mediebillede i konstant forandring. På den måde sikrer vi os, at vi ikke bare genererer overfladisk opmærksomhed, men opbygger loyalitet og skaber en dybere forbindelser til dine følgere gennem community management og building.
Min metode inkluderer:
- Skræddersyet social medie strategistrategi:
Vi udarbejder en målrettet plan, der matcher din virksomheds unikke mål og behov. - Målgruppe:
Vi laver en dybdegående analyse af dine kernemålgrupper. - Værdibaseret indhold:
Vi laver en kortlægning af relevante taktikker og emner, så du er strategisk i produktionen af indhold. Dit indhold skal bygge stærke relationer og engagere din specifikke målgruppe. - Community management:
Vi lægger en strategi for opbygningen af en engageret og loyal følgerskare. Virksomheder der arbejder strategisk med community skaber vedvarende tillid til deres brand - Effektmåling og analyse:
Vi laver en plan for løbende evaluering og optimering af dine indsatser for at sikre, at du fortsat er på rette vej. - Årshjul for indhold:
Vi kigger på temaer, der er hen over året, så du er på forkant med, hvad du skal kommunikere hvornår. - Content plan:
Vi skaber sammen en content plan ud fra din social medie strategi, som gør, at du har et overblik over det, der skal online. - Redaktionsmøder:
Månedlige møder hvor vi sikrer sammenhæng og høj kvalitet i din løbende kommunikation.
Jeg har en holistiske tilgang til arbejdet med sociale medier.
Jeg mener, at din tilstedeværelse på sociale medier skal være en del af et større arbejde. Derfor vil du opleve, at mit blik på sociale medier tager afsæt i 360-graders kommunikation og branding af dig/din virksomhed.
Hvilke sociale medier skal du arbejde med?
Jeg hjælper dig med at prioritere og udnytte de mest relevante platforme, så du når din målgruppe effektivt.
Når du vælger et socialt medie, skal du være klar til at være aktiv dér. Ellers kan du lige så godt lade være. Virksomheder har meget forskellige ressourcer afsat til sociale medier, og derfor findes der ikke ét entydigt svar på, hvilke og hvor mange medier du bør bruge. Men oversigten herunder kan hjælpe dig med at træffe strategiske valg – og fravalg – af kanaler:
- LinkedIn:
Skab stærke professionelle netværk og styrk din B2B-kommunikation med en målrettet tilgang. - Facebook:
Det er næsten sikkert og vist, at du bør være til stede på Facebook. Selvom mange de seneste år har talt om en dalende profil, er Facebook fortsat uden sammenligning verdens største sociale medie. - Instagram:
Udnyt visuel storytelling og engager dit publikum med autentisk og værdifuldt indhold. - TikTok:
Nå en yngre målgruppe med kreativ og målrettet kommunikation, der skiller sig ud. - YouTube:
Her kan du skabe indhold, der går i dybden. Mens øvrige platforme fokuserer på korte videoer, kan du på YouTube arbejde med længere formater. - Pinterest:
Dette medie er især godt til dig, der tilbyder længere artikler eller guides inden for dit område. Brug Pinterest til at drive trafik og inspirere din målgruppe.
Metas platforme (Facebook, Instagram, Messenger og WhatsApp) er fortsat blandt de største sociale platforme globalt.
Få hjælp til at lægge en effektiv og målrettet social medie strategi
Jeg tilbyder omfattende rådgivning og sparring, der sikrer, at din strategi for sociale medier er både effektiv og tilpasset dine specifikke behov.
Uanset om det er gennem oplæg, workshops eller webinarer, er mit mål at styrke din digitale tilstedeværelse og skabe engagement, der omsættes til konkrete resultater. Jeg kan træde ind, der hvor du har brug for det – uanset om du ikke har erfaringen med sociale medier eller du er professionel.
Book et møde
Lad os tage et uforpligtende kaffe-møde, hvor du kan finde ud af, om jeg kan hjælpe dig og din organisation.
Skriv til mig en mail (hej@monalouisa.dk) eller giv mig et kald (+45 26 20 15 09), så finder vi ud af det.
Om Mona Louisa
Mit navn er Mona Louisa, og som erfaren kommunikationsrådgiver med speciale i sociale medier hjælper jeg virksomheder i hele Danmark (med base i Østjylland) med at udnytte de digitale muligheder til fulde. Jeg underviser i sociale medier på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, IBC og Kforum. Derudover holder jeg oplæg, webinarer og workshops for virksomheder og organisationer i alle størrelser.
Min tilgang kombinerer dyb faglig viden med praktiske værktøjer, der gør det muligt for at skabe målbare resultater på sociale medier. Jeg arbejder ud fra en forståelse af, at effektiv kommunikation handler om mere end likes og delinger – det handler om at skabe værdi, troværdighed og stærke relationer.
Uanset om målet er at øge synligheden, styrke brandpositionering eller skabe engagerende kampagner, så hjælper jeg.
Skal vi tage en snak om, hvordan jeg bedst kan hjælpe dig videre?
