Vær sikker på, du følger markedsføringsloven, for det kan være rigtig dyrt at lade være, hvis du ikke følger reglerne for konkurrencer på Facebook, Instagram eller hvilket som helst andet medie.
Reglerne er med tiden blevet strammere, og hvis du ikke har styr på juraen, kan en uskyldig konkurrence hurtigt udvikle sig til en klage – eller i værste fald ende som en sag hos Forbrugerombudsmanden – og det vil du gerne undgå.
Derfor har jeg gjort det nemt for dig med en gennemskuelig og nem guide til konkurrencereglerne
Konkurrencer er stadig et stærkt greb i din strategiske kommunikation på sociale medier, hvor du opnår både synlighed gennem interaktion på opslaget og har mulighed for at booste dine følgere.
Derudover kan du strategisk gå efter ’usynlig interaktion, altså hvor meget tid brugerne bruger på dit opslag. Det kan være en afgørende faktor i, hvor meget dit indhold bliver eksponeret for andre – altså du køler for algoritmen. Derfor:
Skab en konkurrence (og indhold i det hele taget), der er værd at blive hængende ved.
Det må du og det må du ikke
Konkurrenceregler på sociale medier
Opdateret maj 2025
Dem her skal du kende, før du trykker post på en konkurrence.
✅ Det må du gerne kræve for at deltage i din konkurrence:
- Kræve et like på opslaget
- Følge din profil – eller en samarbejdspartners
- Kommentere
❌ Det må du ikke:
- Kræve, at deltageren deler opslaget – det tæller som uanmodet markedsføring
- Undlade at oplyse præmiens værdi – gennemsigtighed om genvinster er er et krav
- Opfordre til at tagge folk
“Tag en ven for at deltage” = ulovligt
Skjult opfordring til tagging
“Hvem vil du dele præmien med?” = også ulovligt
Du må altså ikke bede folk om at tagge andre for at kunne deltage. Derudover på heller ikke formulere en sætning, hvor det kan antydes, at man kan tagge nogen. Det vil i begge tilfælde anses som en overtrælse af spamforbuddet i markedføringsloven (10, stk. 1).
Det forklarer i lovtekst sådan her: ” Forbrugerombudsmanden har vurderet, at virksomheder ikke lovligt kan stille krav om, at deltageren i en konkurrence på sociale medier skal skrive en kommentar til et opslag, hvis kravene til kommentarens indhold mest sandsynligt vil foranledige, at deltageren tagger andre brugere”.
Læs mere på forbrugerombudmanden.dk
Reglerne gælder både for virksomhedens officielle profiler, men faktisk også for medarbejdere, der deler konkurrenceindhold som led i en aftale med arbejdspladsen eller blot i god vilje for at hjælpe. Det samme gælder i influencermarketing – Det skal det fremgå tydeligt, at der er tale om reklame. Det gælder også, hvis det sker fra en privat profil. Hvis det ikke markeres som reklame, risikerer du at ramme ind i lovgivning om skjult reklame.
Kommentarer er stadig guld værd
God nyhed: Du må som sagt stadig gerne bede brugerne skrive en kommentar for at deltage i din konkurrence på Facebook.
Det er et af de mest effektive greb til at skabe engagement på sociale medier – det er selvfølgelig vigtigt, at du vælger en præmie, som siger noget om dit brand og virksomhed, og at det er noget, som din målgruppe synes er attraktivt.
Gør det smart og strategisk, når du beder folk om at kommentere:
Stil et spørgsmål, der inviterer til kreativitet og giver værdi – det kan også være, at man for at deltage skal svare på noget om din virksomhed:
“Beskriv din perfekte søndag med tre emojis ☕📚🌿”
Det skaber et levende kommentarspor og øger den tid, brugerne bruger på opslaget. Jo længere tid nogen bruger på at kigge på dit opslag, jo højere bliver dit indhold rangeret af algoritme-guderne.
Når nogen taler om at bruge algoritmen strategisk, er det i virkeligheden at fastholde brugernes interesse på det indhold du laver.
Det er faktisk det eneste tip du har brug for, for at lave godt indhold.
Det virker på algoritmen på Facebook, algoritmen på Instagram, TikTok, YouTube … you name it.
Spil efter reglerne
Der er stadig masser af kreative og lovlige måder at lave konkurrencer på. Men tiden er forbi, hvor tagging og deling kunne bruges uden konsekvenser.
Vil du have effekt uden at risikere bøder?
➡️ Kend reglerne.
➡️ Skab ægte engagement.
➡️ Tal til din målgruppe